علائم خرابی سنسور دور موتور و روش های عیب یابی آن چیست؟

علائم خرابی سنسور دور موتور آموزش سی ان جی

همه آنچه در مورد علائم خرابی سنسور دور موتور باید بدانید

سنسور میل لنگ یا سنسور دور موتور، با عملکرد موتور ارتباط مستقیمی دارد. وجود هرگونه عیب در آن باعث می‌شود اطلاعات ناقصی به کامپیوتر خودرو ارسال شود و در نتیجه کارکرد خودرو با اختلال مواجه خواهد شد. پردازش اطلاعاتی که توسط سنسور دور موتور به سیستم رایانه اتومبیل ارسال می‌شود، تنها به تنظیم دور موتور ختم نمی‌شود.

سیستم ای سی یو خودرو با پردازش اطلاعاتی که از سنسور دور موتور می‌گیرد، زمان دقیق جرقه‌زنی را به‌وسیله فرکانس‌ها و انژکتورها اعلام می‌کند، تا پاشش سوخت خودرو به‌درستی صورت گیرد. با توجه به نقش و اهمیت وظایف سنسور دور موتور توجه به کارکرد درست این قطعه و علائم خرابی سنسور دور موتور، مهم به نظر می‌رسد.

نحوه عیب یابی سنسور دور موتور

یکی از قطعات مهم خودروها سنسور دور موتور است. اگر خرابی و نقصی در این قطعه ایجاد شود اختلال در عملکرد موتور خودرو رخ می‌دهد. به همین دلیل دانستن علائم خرابی سنسور دور موتور می‌تواند کمک بسیاری در رفع مشکلات احتمالی کند. با آموزش سی ان جی کابلی در این حوزه مهارت‌های لازم را به‌دست می‌آورید.

سنسور دور موتور یا موقعیت میل لنگ که با عنوان ESS (Engine Speed Sensor) شناخته می‌شود، قطعه‌ای الکتریکی است که در موتورهای درون‌سوز استفاده می‌شود. وظیفه این قطعه محاسبه داده‌های موقعیت مکانی پیستون و سرعت دورانی میل لنگ است.

حتما بخوانید :

سنسور دور موتور چیست و چه وظیفه هایی در خودرو دارد؟

علائم خرابی این سنسور (سنسور میل لنگ)

علائم خرابی سنسور دور موتور شامل موارد متفاوتی می‌شود. با مشاهده این علائم می‌توان متوجه خرابی سنسور دور موتور شد و برای تعمیر و یا تعویض آن اقدام کرد.

  • عدم روشن شدن خودرو با زدن استارت
  • خاموش شدن ماشین بلافاصله پس از روشن شدن
  • نمایش نادرست دور موتور
  • کار نکردن یا ثابت ماندن دور سنج در زمان حرکت خودرو
  • بالا نرفتن دور موتور از یک عدد مشخص
  • قطع شدن پمپ بنزین
  • کات آف شدن قبل از بالا رفتن دور موتور
  • جابجایی نامناسب دنده
  • کنترل غیرفعال
  • افزایش مصرف سوخت خودرو

چگونگی تست سنسور دور موتور

سنسور دور موتور در خودروهای انژکتوری کاربرد دارد و به دلیل تشخیص و گزارش لحظه‌ای شرایط دور موتور به ECU نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. زمانی‌که این سنسور به درستی عمل نکند و دچار خرابی شود خودرو به درستی کار نکرده و در برخی اوقات روشن نخواهد شد. برای عیب‌یابی و تست سنسور دور موتور خودرو معمولا از دو دستگاه دیاگ یا مولتی‌متر استفاده می‌شود.

حتما بخوانید :

علائم خرابی سنسور اکسیژن و روش های عیب یابی آن چیست؟

عیب یابی با دیاگ

برای علائم خرابی سنسور دور موتور باید در زمان استارت‌ زدن به دور موتور توجه داشته باشید. هنگامی‌که عقربه دور موتور عدد صفر را نشان دهد بدان معنا است که سنسور میل لنگ ایراد دارد. این امکان وجود دارد که خرابی این سنسور در خطای دور موتور نشان‌داده نشود، در این صورت باید به کمک دستگاه دیاگ عیب‌یابی صورت گیرد.

عیب یابی با دستگاه مولتی متر

زمانی‌که از دستگاه مولتی‌متر برای  عیب‌یابی سنسور دور موتور استفاده می‌شود، باید دستگاه را روی قسمت اهم قرار داده و سپس سیم‌های مشکی و قرمز در محل مربوطه وصل شوند. سپس با متصل کردن سیم‌ها روی پایه‌های یک و دو سنسور مقدار آن را مقایسه کنید. سنسور پایه قهوه‌ای رنگ در اکثر خودروها در حالت عادی ۳۸۰ تا ۴۲۰ و مقاومت سنسور دور موتور مشکی در سایر خودروها مثل پراید و نیسان وانت بین ۸۸۰ تا ۹۵۰ است.

خراب شدن سنسور دور موتور

وقتی سنسور دور موتور خراب می‌شود، موتور خودرو خاموش شده و علی‌رغم خوردن استارت، روشن نمی‌شود.در برخی از مدل‌ها، در صورت خرابی سنسور دور موتور، خودرو به کمک سنسور موقعیت میل سوپاپ روشن می‌شود. ولی در این شرایط دور موتور از ۳۰۰۰ بالاتر نمی‌رود. در حالت کلی، در صورت خرابی سنسور دور موتور، تحت هیچ شرایطی خودرو روشن نمی‌شود و اگر روشن باشد، خاموش می‌شود.

حتما بخوانید :

علائم خرابی سنسور دریچه گاز و روش های عیب یابی آن چیست؟

عواقب خرابی سنسور دور موتور

علائم خرابی سنسور دور موتور هشدار می‌دهد که این قطعه مهم و حیاتی دچار اشکالاتی شده است و خوب کار نمی‌کند. سنسور دور موتور در امر حرکت خودرو نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و در صورتی که به‌درستی عمل نکند، خودرو شما با اشکالاتی روبرو خواهد شد و در برخی اوقات حتی ممکن است روشن نشود.

انواعی از سنسور دور موتور خرابی ندارند

نوع القایی و مغناطیسی سنسور موقعیت میل لنگ یا سنسور دور موتور، معمولاً خرابی ندارند. ساختار سنسور دور موتور نوع القایی و مغناطیسی آهنربایی، هسته آهنی یا سیم‌پیچ است. این نوع سنسور موتورها که در اکثر خودروهای ایرانی متداول هستند، به دلیل سادگی خراب نمی‌شوند و فقط به‌خاطر قرار گرفتن بالای فلایویل ممکن است با براده آهن و گریس و روغن کثیف شوند که به سادگی قابل تمیز کردن هستند. برای تمیز کردن سنسور دور موتور این خودرو ها باید سنسور را خارج کنید و نوک آن را از ذرات براده آهن، کربن و روغن تمیز کنید.

مراحل تست سنسور دور موتور

برای تست سنسور دور موتور باید مراحلی را انجام داد. در مرحله اول باید سنسور را باز کرده و سپس نوک آن‌ را تمیز کنید. از آنجایی که سنسور حالت آهن‌ربایی دارد، این امکان وجود دارد که سطح آن با براده‌های آهن پوشانده شود و عملکرد سنسور را تحت تاثیر قرار دهد.

بعد از اینکه پیچ سنسور را باز کردید، سوکت آن که در پشت منیفولد قرار دارد را خارج کنید. سپس با مولتی متر اُهم سنسور را اندازه بگیرید. توجه داشته باشید که سوکت مشکی باید بین 900 تا 1000 اُهم و سوکت قهوه‌ای بین 400 تا 500 اُهم باشد. زمانیکه این اقدامات را انجام دادید مولتی متر را در حالت تست اُهم قرار دهید و پایه‌های 1 و 2 سنسور را به مولتی متر وصل کنید. حال پس از انجام این مراحل می‌توانید خرابی یا سالم بودن سنسور دور موتور  را تشخیص دهید.

حتما بخوانید :

علائم خرابی سنسور میل سوپاپ و روش های عیب یابی آن چیست؟

کارکردهای سنسور

اگر شما با کارکردهای سنسور دور موتور آشنا باشید علائم خرابی سنسور دور موتور را به خوبی تشخیص می‌دهید. محاسبه زمان جرقه، تنظیم دور آرام و تشخیص حالت موتور از وظایف سنسور دور موتور شناخته می‌شود. علاوه بر این اعلام حرکت فلایویل به ECU، اعلام نقطه مرگ بالا به ECU جهت تحریک آن به صدور دستورهای پایش انژکتور و ایجاد جرقه، اعلام دور موتور به دورسنج از طریق ECU و ارائه آوانس استاتیکی به ECU از دیگر وظایف سنسور دور موتور به حساب می‌آید.

ساختار سنسور

سنسور دور موتور از یک آهنربا و یک هسته آهنی نرم که به وسیله یک سیم‌پیچ احاطه شده، تشکیل گردیده است. مدار الکتریکی سنسور دور موتور یک سوکت سه پایه به رنگ قهوه‌ای یا مشکی دارد. همچنین دسته سیم آن دارای سه سیم مجزا است.

  • پایه1: ارسال سیگنال
  • پایه2: اتصال بدنه
  • پایه3: اتصال به غلاف شیلد یا پارازیت‌گیر

طرز کار سنسور دور موتور چگونه است؟

برای تشخیص علائم خرابی سنسور دور موتور بهتر است که طرز کار این قطعه را بدانید. سنسور دور موتور با استفاده از قانون القاء الکترومغناطیسی، کار می‌کند. با استفاده از آهنربا و یک سیم‌پیچ که دور هسته آهنی نرم پیچیده شده در سیم‌پیچ سیگنال یا ولتاژ(AC_برق متناوب) ایجاد می‌شود.

حتما بخوانید :

علائم خرابی انژکتور بنزین و روش های عیب یابی آن چیست؟

تقسیم شدن محیط دایره شکل فلایویل به 60 قسمت مساوی

 محیط دایره شکل فلایویل (360 درجه) به 60 قسمت مساوی تقسیم شده که هرکدام از این دنده‌ها در این قسمت‌ها قرار دارند. جای دو عدد از این دنده‌ها خالی بوده و بجای 60 دنده، 58 دنده وجود دارد. جای خالی این دو دنده مقیاسی برای زمان نقطه مرگ بالا یا زمان جرقه‌زنی سیلندر 1 است.

هنگام گردش موتور، دندانه‌های فلایویل از جلوی سیم‌پیچ و آهنربا(سنسور دور موتور) عبور می‌کنند. با استفاده از قانون آهنربا در سیم‌پیچ، سنسور ایجاد سیگنال یا پالس می‌کند. زمانی‌که قسمت خالی دو دندانه به جلو سنسور دور موتور می‌رسد دامنه پالس تولیدشده با افت مواجه می‌شود. ECU با دریافت دامنه پالس‌های ارسال شده از سنسور، موقیعت میل لنگ و زمان جرقه‌زنی سیلندریک را تشخیص می‌دهد.

معرفی دوره : دوره حرفه اي تنظيم موتور، انژكتور،‌نقشه خواني

اقدام سریع برای رفع مشکل با مشاهده علائم خرابی سنسور دور موتور

هنگامی‌که وسیله نقلیه شما سنسور دور موتور معیوبی داشته باشد، با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد. اگر شما علائم خرابی سنسور دور موتور را مشاهده کردید باید خیلی سریع در جهت رفع مشکل اقدام کنید. زیرا ممکن است مشکلات دیگری را برای سایر قسمت‌های خودرو مانند خراب شدن سنسور دریچه گاز ایجاد کند.

اگر شما دوست دارید که خود در جهت رفع مشکل اقدام کنید با آموزش سی ان جی کابلی می‌توانید به خوبی علائم خرابی این قطعه را یاد بگیرید و با کسب مهارت‌های فنی به بهترین تعمیرکار حرفه‌ای تبدیل شوید.

مقالات مرتبط

نظر شما چیه؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. درود بر شما و سپاس فراوان برای
    آموزش علمی و عملی به زبان ساده و گویا.
    بسیار مفید بود .
    توفیق روزافزون از آن شما باد.

  2. سلام.پارس تیوفایو صبح روشن نمیشه و چراغ ایمو ثابت میمونه.ربطی به سنسور دور موتور دارد؟

  3. سلام.پارس تیوفایو صبح روشن نمیشه و چراغ ایمو ثابت میمونه.ولی ساعتای ۹ به بعد روشن میشه ماشین.ربطی به سنسور دور موتور داره؟

    1. سلام..خیر ربطی به به سنسور ckp یا همون دور موتور نداره ..یه فشنگی آب عوض کنید مشکلتون رفع میشه

  4. ماشین بعد از نیم ساعت گاز میخوره بعضی وقتها میاد پایین و دوباره می‌ره بالا دور موتور رو میگم سنسور دریچه و سنسور خرگوشی و استپر هم نو کردم امکان داره از سنسور دور موتور باشه ؟

  5. سلام خسته نباشید
    ماشین رانا مدل ۹۲ دارم بعداز شستن موتور ماشین به ریپ زدن افتاد و کویل ترک خورد و دود کرد ۳تا کویل عوض کردم همشون ترک خوردن و سوختن و دودکردند
    سنسور دودموتورم عوض کردم الان میترسم استارت بزنم کویل بازم بسوزه
    الان ۳روزه ماشین خابیده تو پارکینگ

  6. درضمن مسیرم تقریبا دوره نمیتونم ببرم تعمیرگاه هیچ باتریسازی‌ام نمیاد برای تعمیر

    1. سلام سیگنالی که از کامپیوتر ماشین به کویل ارسال میشه از بدنه یا از یک سیم دیگه اتصال میگیره بخاطر همینه. داخل کویل یک برق از رله دوبل به محض اینکه سویچ بازکنی میاد و منفی یا همون سیگنال با استارت زدن به کویل وارد میشه و کویل کار میکنه اون سگنال حالت قطع و وصل داره اگر ثابت باشه. کویل میسوزه و ترک برمیداره حالا سیم کشی ماشینت سیگنال کویل که از کامپیوتر میاد با اتصال بدنه یکی شدن تمام

  7. سلام. ماشین من دنا پلاس اتومات هس. چراغ چک روشن میشه و موقع تست خطای سنسور دور موتور نشون میده ولی هیچ کدوم از علایم خرابی سنسور دور موتور رو نداره و حتی دوبار سنسور دور موتور و سنسور میلنگ عوض کرده ام ولی بازهم چراغ چک روشن میشه. مشکل از کجا میتونه باشه

  8. آردی مدل 82انژکتور.در حال حرکت یهو خاموش میشه.استارت هم میخوره روشن نمیشه .شانسی بعد نیم ساعت چهل دقیقه تک استارت روشن میشه بعد سه چهار کیلومتر یهو دوباره خامش میشه