علائم خرابی سنسور اکسیژن و روش های عیب یابی آن چیست؟
اتومبیل، یکی از مهمترین اختراعات بشر در چند قرن گذشته است که تغییر و تحولهای بسیاری را از سر گذرانده است. تمام این تغییرات در راستای بهبود عملکرد خودرو بوده و کمپانیهای خودروسازی با کم و زیاد کردن قطعات ماشین به مقدار زیادی به این هدف رسیدهاند.
یکی از قطعاتی که اولین بار توسط کمپانی خودروسازی بوش در اتومبیل به کار گرفته شد، سنسور اکسیژن بود. کمپانی بوش در سال 1960، ماشینهای خود را با سنسور اکسیژن به بازار عرضه نمود و تا سال 2000 دیگر تمام کمپانیها از این قطعه در ماشینهای خود استفاده کردند.
انتظار میرود با توجه به قدمت بالای سنسور اکسیژن و همچنین نقش مهمی که در عملکرد سوخت رسانی و موتور خودرو دارد، تعمیرکاران و حتی دارندگان خودرو به خوبی با آن آشنا بوده، بتوانند علائم خرابی سنسور اکسیژن را تشخیص داده و در مرحله تخصصیتر آن را عیب یابی کنند.
سنسور اکسیژن چیست؟
سنسور اکسیژن یا سنسور لامبدا، یک قطعه الکترونیکی تعبیه شده درون خودرو بوده که مقدار اکسیژن موجود در گازهای خروجی از خودرو را اندازه گیری میکند. این حسگر در ورودی اگزوز قرار گرفته و با عملکرد خود مقدار اکسیژنی که در فرآیند احتراق سوخته نشده است را نشان میدهد.
هر چه میزان اکسیژن اندازه گرفته شده توسط این سنسور بالاتر باشد؛ احتمال ناقص بودن عمل احتراق نیزبالاتر میرود و این امر به طور کل نشان دهنده مخلوط نامناسب سوخت و هوا، مصرف سوخت بیش از حد معمول و افزایش آلایندههای تولیدی است.
سنسور اکسیژن این اطلاعات را به کامپیوتر ماشین ارسال کرده و کامپیوتر نسبت مناسبی را برای هوا و سوخت تعیین میکند تا مصرف سوخت و آلایندههای تولیدی کاهش پیدا کنند.
حتما بخوانید :
سنسور اکسیژن چیست و چه وظیفه هایی در خودرو دارد؟
علائم خرابی سنسور اکسیژن
سنسور اکسیژن، یکی از قطعاتی است که نیاز به تعویض مداوم ندارد و فقط در صورت خرابی ناشی از تصادف شدید، اثر شمعهای ماشین، تجمع آلایندهها و موارد دیگر، نیاز به تعویض پیدا میکند. علائم خرابی سنسور اکسیژن، نشانههای گیج کنندهای نیستند و شناخت آنها میتواند به شما در تشخیص سریع خرابی سنسور و جلوگیری از خراب شدن دیگر سنسورها کمک کند. برخی از علائم خرابی سنسور لامبدا شامل موارد زیر میشوند:
ضعیف شدن عملکرد موتور خودرو
کاهش عملکرد موتور که به صورت خرابی، حرکت سخت، درجا زدن، خاموش شدن و موارد دیگر خود را نشان میدهد، میتوان از اولین علائم خرابی سنسور دانست. در صورتی که در کنار این موارد، روشن بودن چراغ چک موتور نیز قرار بگیرد؛ مشکل قطعا به سنسور اکسیژن برمیگردد.
افزایش بیش از حد مصرف سوخت
سنسور اکسیژن، با بررسی مقدار اکسیژن موجود در گازهای خروجی و ارسال اطلاعات به کامپیوتر خودرو از مصرف سوخت اضافی و تولید آلایندههای بیشتر جلوگیری میکند. اگر اتومبیلی افزایش بیش از حد مصرف سوخت داشته باشد؛ یکی از اصلیترین دلایل را میتوان خرابی سنسور اکسیژن دانست.
روشن شدن چراغ چک موتور
روشن شدن چراغ چک موتور را نمیتوان به صورت اختصاصی جزو علائم خرابی سنسور اکسیژن دانست و این چراغ میتواند به دلیل مشکلات زیادی روشن شود؛ اما نکته مهم این است که روشن شدن چراغ چک نشان دهنده بروز یک مشکل قطعی در خودرو بوده و شما باید هر چه سریعتر به تعمیرکار مراجعه کنید.
افزایش تولید آلاینده ها
یکی از وظایف اصلی سنسور اکسیژن، جلوگیری از تولید آلایندههای اضافی است و در صورتی که این مورد با مشاهده خارج شدن دود سیاه از اگزوز و همچنین بوی نامطبوع دود خارج شده تایید شود؛ باید به خرابی سنسور شک کرد.
افزایش دور موتور هنگام توقف
دور موتور طبیعی خودرو حدودا زیر 1000 است و اگر این عدد تا 2000 یا 3000 افزایش داشته باشد؛ خرابی حسگر اکسیژن مطرح میگردد.
کاهش مسافت پیموده شده
ریپ زدن خودرو
خروج بوی نامطبوع از اگزور و رنگ دود خارج شده از اگزوز، نشانهای از وجود نوعی مشکل در موتور است. اگر دود اگزوز با بوی نامطبوع سوخت همراه باشد، هشداری برای خرابی سنسور اکسیژن خواهد بود. خراب شدن سنسور اکسیژن، گاها با کاهش شتاب خودرو و گاهی با ریپ زدن آن در مسیرهای سربالایی همراه است. طوری که احساس میکنید ماشین توانایی حرکت در مسیر سربالایی را ندارد.
دلایل خراب شدن سنسور اکسیژن بهطور کلی پایین بودن کیفیت سوخت مصرفی، عدم ضربهگیر بودن سنسور اکسیژن از دلایل خراب شدن سنسور اکسیژن خودرو هستند. همچنین آسیب آن در تصادفات، معیوب شدن شمعهای خودرو، ایجاد احتراق ناقص و ایجاد دود در موتور میتوانند باعث خراب شدن سنسور اکسیژن خودرو بشوند.
نحوه عیب یابی سنسور اکسیژن
برخلاف تشخیص علائم خرابی سنسور اکسیژن که کار سخت تخصصی نیست، نحوه عیب یابی این سنسور کاملا تخصصی بوده وباید به وسیله یک فرد متخصص با دستگاههای مخصوص انجام شود. برای عیب یابی سنسور میتوان از دو دستگاه دیاگ و مولتی متر استفاده کرد.
عیب یابی با استفاده از دستگاه دیاگ
در این روش، دستگاه دیاگ را به موتور ماشین وصل کرده و موتور را روشن نمایید. با وارد شدن به منو پارامترهای دستگاه، ولتاژ ارسالی سنسور به ECU را چک کنید. اگر سنسور اکسیژن خراب باشد؛ ولتاژ ثابت میماند و تغییر نمیکند و در صورت سالم بودن سنسور، ولتاژ دائما در حال تغییر است.
استفاده از دستگاه دیاگ، معمولترین روش برای تایید علائم خرابی سنسور اکسیژن بوده و عملکرد دقیقی دارد.
عیب یابی با استفاده از دستگاه مولتی متر
در این روش، سالم بودن سنسور را تغییر ولتاژ بین 0.1 تا 0.9 ولت تعیین میکند؛ اما اگر تمایل اعداد بیشتر به سمت 0.1 ولت باشد، نشان دهنده رقیق بودن سوخت و اگر به سمت 0.9 ولت باشد، نشان از غنی بودن سوخت دارد که هر دو حالت نیاز به تعویض سنسور را بیان میکنند.
در صورتی که ارسال ولتاژ از سنسور به دستگاه با تاخیر صورت بگیرد؛ این امر نیز نشان دهنده نیاز به تعویض سنسور است.
بهترین زمان برای تعویض سنسور اکسیژن
زمان تعویض قطعه سنسور اکسیژن بر اساس نوع خودرو متفاوت است. به این منظور بهتر است به دفترچه راهنمای ماشین مراجعه کنید و زمان مناسب تعویض سنسور را تعیین نمایید. با این حال توصیه ما این است که به ازای هر ۴۰ هزار تا ۸۰ هزار کیلومتر رانندگی، نسبت به تعویض حسگر اکسیژن اقدام کنید. در خودروهایی با دو سنسور بالا و پایین، این مسافت به حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر میتواند افزایش یابد.
بازدید و مراقبت از سنسور اکسیژن
بازدید و بررسی سنسور اکسیژن یکی از کارهای مهمی است که هر راننده باید به آن توجه داشته باشد. در سالهای اخیر تلاش برای محافظت بیشتر از محیط زیست و کاهش آلایندههای هوا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین توجه به عملکرد درست خودرو و قطعات آن به ویژه حسگر سنسور اکسیژن از کارهای ضروری بهشمار میرود. بازدید مرتب از سنسور و درستی عملکرد آن موجب تشخیص بههنگام خرابی سنسور اکسیژن میشود و از عوارض خرابی سنسور اکسیژن و آسیب خودرو و محیط زیست پیشگیری خواهد کرد.
نگهداری از سنسور اکسیژن خودرو
توجه به نگهداری سنسور اکسیژن در شرایط سالم و تعویض آن در زمان مناسب، عملکرد بهتر موتور و صرفهجویی در مصرف سوخت را موجب میشود. رفع خرابی سنسور اکسیژن میزان تولید آلایندههای موتور را بهطور چشمگیری کاهش خواهد داد. با کاهش مصرف سوخت و تنظیم احتراق خودرو، میزان آلایندگی دود موتور و در نتیجه آسیب به محیط زیست کمتر خواهد شد.
آموزش دقیق علائم خرابی سنسور اکسیژن با وبسایت amoozeshcng
سنسور اکسیژن، نقش بسیار پررنگی در سوخت رسانی خودرو و عملکرد موتور دارد و جزو مهمترین حسگرهای ماشین محسوب میشود. این سنسور با اندازه گیری میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی، از مصرف بالای سوخت و تولید آلایندههای اضافی جلوگیری میکند. بی توجهی به علائم خرابی سنسور اکسیژن و آگاه نبودن از این علائم میتواند علاوه بر تاثیر گذاشتن بر عملکرد ماشین، هزینه گزافی برای تعویض کامل سنسورها نیز به شما تحمیل کند.
معرفی دوره : دوره حرفه اي تنظيم موتور، انژكتور،نقشه خواني
وبسایت amoozeshcng با سابقه طولانی در ارائه دورههای آموزشی، به شما در آشنایی کامل با سنسور اکسیژن، علائم خرابی و روشهای عیب یابی کمک میکند. گذراندن دورههای آموزشی این وبسایت، قدم مهمی برای تبدیل شدن به تعمیرکار حرفهای محسوب میشود و به شما کمک میکند تا به بهترین تعمیرکار تبدیل شوید.
نظر شما چیه؟