علائم خرابی انژکتور بنزین و روش های عیب یابی آن چیست؟

علائم خرابی انژکتور بنزین آموزش سی ان جی

علائم خرابی انژکتور بنزین چیست؟

١. موتور روشن می‌شود و قدرت، شتاب و مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

یکی از رایج‌ترین علائم خرابی انژکتور بنزین، مشکلات عملکرد موتور است. اگر هر یک از انژکتور‌های سوخت خودرو دچار مشکل شود، نسبت سوخت هوای موتور به هم می‌خورد و در نتیجه مشکلاتی در عملکرد ایجاد می‌شود. انژکتور معیوب می‌تواند باعث اختلال در کارکرد خودرو، از دست دادن قدرت شتاب، کاهش یا افزایش مصرف سوخت و در موارد شدید باعث از کار افتادن موتور یا جلوگیری از کارکرد موتور شود.

٢. بوی سوخت

یکی دیگر از علائم خرابی انژکتور بنزین، مشکل بوی سوخت است. انژکتور‌ها فشار بالایی را حفظ می‌کنند که در طول زمان می‌تواند باعث نشت آنها یا مهر و موم در نوک انژکتور شود. یک انژکتور نشتی می‌تواند سوخت اضافی در محفظه احتراق موتور داشته باشد؛ در‌حالی‌که یک واشر نشتی باعث نشت سوخت در پایه انژکتور می‌شود.

هر دو می‌توانند بر عملکرد موتور، به‌ویژه راندمان سوخت تاثیر بگذارند، و هر دو معمولا بوی سوخت قابل توجهی ایجاد می‌کنند. در هر‌گونه از علائم خرابی انژکتور بنزین و بوی سوخت باید در اسرع وقت برطرف شود واز تبدیل شدن آنها به یک خطر ایمنی بالقوه جلوگیری شود.

٣. چراغ موتور را بررسی کنید.

در یکی دیگر از علائم خرابی انژکتور بنزین، چراغ چک موتور روشن است. اگر هر یک از انژکتور‌های سوخت مسدود شده و باعث احتراق ناقص شود یا مشکل الکتریکی رخ دهد، رایانه چراغ Check Engine را خاموش می‌کند تا راننده را از مشکل آگاه کند. چراغ Check Engine همچنین می‌تواند توسط طیف گسترده‌ای از سایر مشکلات مدیریت موتور فعال شود.

حتما بخوانید :

علائم خرابی سنسور میل سوپاپ و روش های عیب یابی آن چیست؟

توجه به علائم خرابی انژکتور بنزین بسیار مهم است. انژکتور‌های سوخت به دلیل نقش آنها به‌عنوان نازل‌هایی که سوخت را تامین می‌کنند و به موتور اجازه کار می‌دهند، جزء بسیار مهمی برای عملکرد کلی و قابلیت رانندگی خودرو هستند. اگر وسیله نقلیه شما هر یک از علائم بالا را نشان داد یا به علائم خرابی انژکتور بنزین مشکوک هستید که ممکن است وسیله نقلیه شما با یکی از انژکتور‌های سوخت مشکل داشته باشد، خودرو را به یک تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید.

ما با خودرو‌هایی مواجه می‌شویم که در حین کار خاموش می‌شوند یا حتی نمی‌توان آنها را روشن کرد، خواه با بنزین یا گازوئیل سوخت شوند. در مواجهه با مشکلاتی از این نوع، دلایل آن می‌تواند متفاوت باشد، از‌جمله شایع‌ترین خرابی‌ها می‌توان به مشکلات مربوط به سنسور دور موتور، یا سنسور فاز و یا معیوب بودن سوپاپ‌های egr اشاره کرد. در مواقع دیگر علت در انژکتور‌ها نهفته است.

در این مورد، محدود کردن میدان به موتور‌های دیزل ریل معمولی، توجه به فشار دیزل، به طور دقیق‌تر به مقدار فشار بالا در ریل، مهم می‌شود، زیرا مقدار ناکافی این پارامتر بر اتمیزه شدن سوخت تاثیر منفی می‌گذارد. احتراق بسیار دشوار است. در این رابطه، باید به خاطر داشت که سوخت دیزل، که مقاومت بیشتری در برابر اشتعال نسبت به بنزین دارد، به فشار تزریق بسیار بالا‌تر و همچنین نسبت تراکم بالاتری نیاز دارد.

اگر علت عیب در فشار سوخت نباشد، باید نسبت به بررسی الکتریکی اتصالات انژکتور اقدام کرد. در علائم خرابی انژکتور بنزین با توجه به اینکه در بسیاری از خودرو‌ها متفاوت است، صرف نظر از نوع انژکتور‌ها (پیزوالکتریک و نه الکترومغناطیسی)، یک اتصال کوتاه الکتریکی ساده می‌تواند باعث از کار افتادن تمام انژکتور‌ها و در نتیجه عدم امکان روشن شدن موتور شود و اهمیت اساسی دارد.

دقت کنید که ما در مورد یکپارچگی فیزیکی سیم‌کشی انژکتور صحبت می‌کنیم، با این فرض که همه‌چیز از نظر منبع تغذیه و دستورات باز کردن از واحد کنترل عادی است.

بررسی‌هایی که باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که تمام سیم‌کشی‌ها (از واحد کنترل موتور گرفته تا انژکتور‌ها) از زمین یا سیم‌کشی‌های دیگر جدا شده‌اند، می‌توانند با کمک یک مولتی متر انجام شوند

کنترل‌هایی که می‌خواهیم نشان دهیم به شرح زیر است :

مقاومت مشخصه انژکتور

ساده‌ترین و سریع‌ترین بررسی علائم خرابی انژکتور بنزین، بررسی مقاومت داخلی انژکتور است. در همین راستا یادآوری می‌کنیم که این پارامتر با توجه به نوع انژکتور به میزان قابل توجهی تغییر می‌کند، همچنین با توجه به اینکه مقاومت با تغییر دما تغییر می‌کند، برخی از مقادیر مشخصه ممکن است به شرح زیر باشد :

بنزین ١٣-١٦ Ω

دیزل C / R الکترومغناطیسی ٠. ۵ – ١ Ω

دیزل C/R پیزوالتریسی ١٨٠ – ٢٠٠ کیلو اهم

برای اندازه‌گیری این مقادیر، مولتی‌متر بر حسب اهم تنظیم می‌شود، کانکتور انژکتور جدا می‌شود و سیم‌های مولتی‌متر روی دو پایه خود انژکتور قرار می‌گیرند.

حتما بخوانید :

علائم خرابی سنسور دریچه گاز و روش های عیب یابی آن چیست؟

اندازه‌گیری مقاومت انژکتور در علائم خرابی انژکتور بنزین

مجددا بر حسب اهم، اکنون لازم است عایق بودن هر یک از دو سیم انژکتور نسبت به زمین بررسی شود. این اندازه‌گیری باید در حالت خاموش بودن اشتعال با جدا کردن کانکتور واحد کنترل تزریق و اتصال به پین‌های انژکتور انجام شود، به گونه‌ای که فورا از وجود احتمالی اتصال‌اتصال به زمین مطمئن شود، بدون نگرانی از اینکه آیا اتصال کوتاه روی سیم‌کشی است یا خیر.

بررسی سیم‌کشی در علائم خرابی انژکتور بنزین

آنچه در صورت دست‌نخورده بودن سیم‌کشی، و در نتیجه عایق‌بندی صحیح خواهیم دید، اندازه‌گیری برابر با مقاومت بی‌نهایت است؛ بنابراین هیچ تداومی وجود ندارد. به طور طبیعی، اندازه‌گیری باید روی هر دو پایه کنترل انژکتور تکرار شود. با قطع اتصال واحد کنترل تزریق و احتراق خاموش باید انجام شود.

از طرف دیگر، اگر در یکی از دو سیم اتصال کوتاه وجود داشته باشد، مولتی متر صفر اهم (یا در هر صورت یک مقاومت کوچک) را نشان می‌دهد. علائم خرابی انژکتور بنزین بسیار مهم است؛ باجایگزینی برای اتصال روی انژکتور، اندازه‌گیری‌های توصیف شده را می‌توان با اتصال، به‌جای انژکتور، روی کانکتور واحد کنترل تزریق (سمت سیم‌کشی)، به وضوح روی پین‌هایی که با فرمان انژکتور مطابقت دارند، انجام داد.

حتما بخوانید :

علائم خرابی سنسور دور موتور و روش های عیب یابی آن چیست؟

نحوه عیب‌یابی انژکتور بنزین

‌انژکتور‌های سوخت اجزای مدیریت موتور هستند که در اکثر وسایل نقلیه جاده‌ای یافت می‌شوند. آنها بخشی از سیستم سوخت خودرو هستند و به‌عنوان نازل‌هایی عمل می‌کنند که سوخت را به داخل موتور پمپ می‌کنند. آنها توسط سیستم موتور کنترل می‌شوند و با پمپ سوخت در الگو‌های خاص و در فواصل زمانی مشخص کار می‌کنند که عملکرد موتور را بهینه می‌کند. آنها در اکثر وسایل نقلیه جاده‌ای به یک شکل یا چند شکل دیگر یافت می‌شوند.

از آنجایی که آنها بخشی از سیستم سوخت هستند، هرگونه علائم خرابی انژکتور بنزین می‌تواند باعث انواع مشکلات عملکرد موتور شود که گاهی اوقات می‌تواند باعث غیرقابل رد‌یابی شدن خودرو شود. معمولا یک انژکتور سوخت بد‌یا معیوب علائمی ایجاد می‌کند که می‌تواند راننده را از یک مشکل احتمالی آگاه کند.

حتما بخوانید :

علائم خرابی سنسور اکسیژن و روش های عیب یابی آن چیست؟

دلایل اصلی فرسودگی انژکتور بنزین و آسیب دیدن آنها

 اکنون که برخی از علائم خرابی انژکتورهای سوخت که باعث مسدود، آسیب دیده یا فرسوده شده می‌شوند را می‌دانید، باید بدانید که چرا ممکن است این اتفاق بیفتد.  چند دلیل رایج وجود دارد که در بهتر است در مورد آنها اطلاع داشته باشید.

 کیفیت پایین سوخت

دلیل اصلی گرفتگی انژکتور بنزین شما و ناتوانی در انجام کار خود، کیفیت سوخت شما است.  اگر سوخت شما دارای مواد زائد یا ناخالصی بیش از حد باشد، آن محصولات جانبی می‌توانند وارد انژکتورهای سوخت شما شوند و کار آنها را سخت‌تر کند.  این امر به ویژه در مناطقی که گاز تابستانی و زمستانی استفاده می‌شود، به وضوح قابل مشاهده است.

 خیساندن حرارتی

خیساندن حرارتی پدیده‌ای است که در آن پس از خاموش کردن موتور، باقیمانده سوخت در نازل انژکتورها تبخیر می‌شود.  باقیمانده به شکل اولفین‌های مومی شکل می‌گیرد که به دلیل بیکار بودن موتور در درگاه‌ها می‌نشینند، بنابراین چیزی برای شستن آنها جریان نمی‌یابد.  در نهایت، گرما باعث می‌شود که این الفین‌ها سخت شوند و به رسوبات مسدود شونده تبدیل گردند.  بنزین شما مواد شوینده ای در خود دارد تا از شر این رسوبات قبل از تجمع خلاص شود، اما اگر سفرهای کوتاه زیادی دارید، ممکن است موتور شما فرصتی برای شستن الفین ها نداشته باشد.  در این صورت انژکتورهای سوخت مسدود می‌شوند و از کار می‌افتند.

 خرابی شیر برقی

یکی از عملکردهای شیر برقی ایجاد میدان مغناطیسی برای بالا کشیدن انژکتور سوخت است.  اگر در شیر برقی انژکتور اتصال کوتاه یا باز باشد، ممکن است انژکتور از کار بیفتد.

 دمش با موتور

دمش موتور باقیمانده سوخت و روغنی است که در طول فشرده سازی از کنار پیستون ها وارد میل لنگ می‌شود.  سیستم پی وی سی ماشین شما باید ضربه را بیرون بکشد، اما اگر فیلتر هوا آن را جذب نکند، یا اگر سیستم PCV به درستی کار نکند، این لجن ممکن است باعث مسدود شدن انژکتورهای سوخت شما شود.

انژکتور سوخت شکسته یا نشتی

ممکن است خود انژکتور سوخت ترک خورده یا نشتی داشته باشد.  اگر در یکپارچگی انژکتور سوخت ایرادی وجود داشته باشد، ترکیب مناسبی از هوا و سوخت را به موتور نمی‌رساند و عملکرد آن آسیب می بیند.

 ECU بد یا کامپیوتر ماشین بد، یکی دیگر از مشکلات انژکتور سوخت است که مشکل مستقیماً از انژکتور نیست.  ECU واحد کنترل موتور است که سیستم احتراق شما را اجرا می‌کند. اگر ECU شما مشکلی داشته باشد، ممکن است نتواند به انژکتورهای سوخت بگوید که چگونه خصوصیات را مخلوط کرده و هوا و سوخت را به محفظه های احتراق برسانند.  بنابراین، حتی اگر انژکتورهای سوخت کاملا سالم باشند، ممکن است عملکرد بدی داشته باشید.

اگر خودروی شما دارای ECU است و چراغ چک موتور به همراه مشکلات رایج انژکتور بنزین مانند سوختن ناقص یا خاموش شدن را دریافت می‌کنید، کد خطا را بررسی کنید تا ببینید آیا ممکن است مشکل ECU داشته باشید.

نتیجه‌گیری

در بررسی علائم خرابی انژکتور بنزین اگر این اندازه‌گیری‌ها وجود اتصال به زمین را مشخص کند، باید بررسی شود که اتصال کوتاه در کجا قرار دارد، چه روی انژکتور یا روی سیم‌کشی. که شما می‌توانید کانکتور انژکتور را جدا کنید و همان اندازه‌گیری مقاومت را برای هر دو پین کانکتور (سمت سیم‌کشی) انجام دهید. به یاد داشته باشید که در این مورد نیز کانکتور واحد کنترل تزریق باید جداشود.

مقالات مرتبط

نظر شما چیه؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *