سنسور دور موتور چیست و چه وظیفه هایی در خودرو دارد؟

سنسور دور موتور آموزش سی ان جی

آشنایی با سنسور دور موتور و عملکرد آن

سنسور دور موتور یا ESS، یکی از مهم‌ترین قطعات موجود در ماشین است که به نام سنسورموقعیت میل لنگ نیز شناخته می‌شود. وظیفه کلی این سنسورESS، تشخیص دور موتور خودرو و ارسال اطلاعات مربوطه به کامپیوتر ماشین است و این عملکرد را به صورت لحظه‌ای انجام می‌دهد. با توجه به عملکرد این قطعه، می‌توان نقش پررنگ آن را در حرکت خودرو درک کرد و مسلما خرابی آن مشکلات متعددی را برای خودرو به وجود می‌آورد و حتی می‌تواند باعث روشن نشدن ماشین نیز بشود.

با توجه به عملکرد مهم سنسور ESS و مشکلات ناشی از خرابی آن، آشنایی کامل با این قطعه یکی از ضروریات برای شغل تعمیرکاران و به طور کل برای مشاغلی که با خودرو سر و کار دارند محسوب می‌شود.

حتما بخوانید :

سنسور میل سوپاپ چیست و چه وظیفه هایی در خودرو دارد؟

سنسور دور موتور چیست؟

سنسور دور موتور که به نام‌های سنسور موقعیت میل لنگ و ESS نیز شناخته می‌شود، یک قطعه الکتریکی مغناطیسی در خودروهای انژکتوری است. اجزا تشکیل دهنده این سنسور شامل آهن ربا، هسته آهنی و سیم پیچ مسی می‌شوند و ESS به واسطه این اجزا، یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را در حرکت خودرو ایفا می‌کند.

عملکرد سنسور بدین شکل بوده که با چرخش چرخ دنده در سنسور میدان مغناطیسی و موج سینوسی ایجاد شده و این اطلاعات به طور کامل به کامپیوتر ماشین ارسال می‌شوند. کامپیوتر یا ECU، با توجه به این اطلاعات دور موتور را حساب کرده و در نهایت سرعت حرکت و زمان تغییر دنده توسط گیربکس را تعیین می‌کند.

علاوه بر عملکرد اصلی سنسورESS که مربوط به حرکت ماشین است، این سنسورESS در پاشش سوخت نیز تاثیر می‌گذارد. ECU با توجه به اطلاعات فرستاده شده توسط سنسور ESS، زمان دقیقی را برای جرقه زنی محاسبه کرده و با اطلاع دادن به انژکتورهای ماشین، باعث پاشش مناسب سوخت می‌شود.

ESS چه وظیفه ای دارد؟

وظیفه کلی سنسور ESS را می‌توان تاثیرگذاری بر حرکت خودرو دانست؛ اما به طور جزئی وظایف این قطعه شامل موارد زیر می‌ش.ند:

  • تنظیم کردن دور موتور آرام
  • تنظیم کردن زمان جرقه زنی
  • تشخیص دادن دور موتور خودرو
  • اعلام کردن حرکت فلایول به ECU
  • تشخیص دادن حالت موتور

وظایف جانبی سنسور دور موتور

ESS علاوه بر وظیفه محاسبه زمان جرقه تنظیم دور موتور و تشخیص حالت موتور، وظایف دیگری نیز دارد. اعلام حرکت فلایویل به سیستم رایانه خودرو که می‌تواند منجر به انجام استارت یا هل دادن خودرو در دنده شود، وظیفه سنسور دور موتور است. اعلام نقطه مرگ بالا به کامپیوتر خودرو جهت تحریک آن به صدور فرمان پاشش انژکتور و ایجاد جرقه، از دیگر وظایف سنسور موتور محسوب می‌شود. همچنین این سنسور اعلام دور موتور به دور سنج از طریق ECU و ارائه آوانس استاتیکی به ECU را به‌عهده دارد.

معرفی دوره : دوره حرفه اي تنظيم موتور، انژكتور،‌نقشه خواني

انواع سنسور دور موتور

سنسورESS را به سه دسته نوری، IC اثر هال و القائی (مغناطیسی)  تقسیم می‌کنند که بر اساس اجزا تشکیل دهنده و نحوه عملکرد با یک دیگر تفاوت دارند.

سنسور دور موتور نوری

سنسور نوری شامل LED، صفحه شکافدار و فتودیود است. عملکرد این سنسور بدین شکل است که نوری که از LED تولید می‌شود با عبور از صفحه شکافدر و چرخش صفحه، توسط فتودیود آشکار شده و سیگنال تولید شود.

سنسور دور موتور IC اثر هال

سنسور اثر هال، یک نوع حسگر مغناطیسی است که سیگنال خروجی را به واسطه تابعی از چگالی میدان‌های مغناطیسی اطراف تولید می‌کند. به طور کل این سنسور تحت اثر میدان‌های مغناطیسی خارجی فعال شده و این فعال شدن در صورتی است که چگالی شار مغناطیسی در اطراف سنسور بیشتر از آستانه آن باشد.

سنسور دور موتور القائی (مغناطیسی)

سنسورESS القائی از سه بخش اسیلاتور، تقویت خروجی و اشمیت تریگر تشکیل شده‌ است که اشمیت تریگر، مهم‌ترین بخش این نمونه سنسور به شمار می‌رود. اشمیت تریگر به واسطه قطعات فلزی تحریک شده و میدان الکترومغناطیسی را در حساس‌ترین قسمت سنسور به وجود می‌آورد.

سنسورهای مغناطیسی مزایای زیادی نیز دارند؛ از جمله مزایای این سنسورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالا بودن سرعت سوئیچینگ
  • قابل استفاده بودن در محیط‌های مختلف با فشار و دمای بالا، آبی، اسیدی، روغنی و موارد دیگر
  • بالا بودن طول عمر
  • عملکرد بدون نیاز به فشار و نیرو

ESS در کدام قسمت خودرو قرار دارد؟

محل نصب سنسورESS در خودروهای مختلف انژکتوری متفاوت است و بر اساس محل نصب، این قطعه را به سه قسمت تقسیم می‌کنند:

  • در خودروهای انژکتوری دارای دلکو مانند پراید مدل کیا، محل نصب سنسور داخل دلکو است. در این نمونه سنسور به دنبال حرکت صفحه دورموتور و چرخیدن میل دلکو، سیگنال‌ها توسط فتودیود و دیود به ECU فرستاده می‌شوند.
  • در خودروهای انژکتوری مانند زانتیا، پراید، پیکان، سمند و پژوهای 206 و 405، سنسور را بر روی پوسته کلاژ نصب می‌کنند. این سنسور، اطلاعات مربوط به دور موتور را از از دندانه فلایویل می‌گیرد.
  • در خودروهای انژکتوری مانند تویوتا و بنز، سنسور در جلوی موتور روی زنجیر تایمینگ یا قاب تسمه تعبیه می‌گردد. اطلاعات دور موتور را این نمونه سنسور از روی چرخ دنده‌ی پشت پولی سر میل لنگ دریافت می‌کند.

حتما بخوانید :

سنسور اکسیژن چیست و چه وظیفه هایی در خودرو دارد؟

سنسور دور موتور کجای خودرو انژکتوری قرار دارد؟

مکان نصب ESS در خودروهای انژکتوری سه گونه است. در خودروهای انژکتوری که دارای دلکو هستند، مانند پراید انژکتوری مدل کیا، حسگر دور موتور داخل دلکو نصب می‌شود و از طریق چرخش میل دلکو و حرکت صفحه مشبک دور موتور توسط دیود و فتودیود به واحد کنترل الکترونیکی ارسال می‌شود.

در خودروهای انژکتوری مانند پراید، پیکان، پژو ۴۰۵، ۲۰۶، سمند و زانتیا،ESS روی پوسته کلاژ نصب شده است و اطلاعات دور موتور را از روی دندانه‌های فلایویل دریافت می‌کند. در خودروهای جدید انژکتوری مثل بنز و تویوتا، سنسور دور موتور در جلو موتور روی قاب تسمه یا زنجیر تایمینگ نصب می‌شود و اطلاعات را از روی چرخ دنده‌ای که در پشت پولی سر میل لنگ تعبیه شده است، دریافت می‌کند.

اهمیت سنسور دور موتور در خودرو

سنسور دور موتور از قطعات نسبتا مدرن خودرو است که وظیفه محاسبه زمان جرقه، تنظیم دور آرام و تشخیص حالت موتور را بر عهده دارد. این قطعه الکتریکی، در موتورهای درون‌سوز، داده‌های موقعیت مکانی پیستون و سرعت دورانی میل لنگ را محاسبه می‌کند.ESS با انجام وظیفه خود که تشخیص و گزارش لحظه‌ای شرایط دور موتور به سیستم کامپیوتر خودرو است، در امر حرکت خودرو نقش بسیار مهمی بر عهده دارد.

تست و بازبینی سنسور دور موتور

در شرایط سلامت خودرو برای تست ESS و بازبینی آن در هنگام استارت زدن به دور موتور توجه کنید. در صورتی که عقربه دور موتور عدد ۳۰ را نشان دهد، یعنی سنسور میل لنگ مشکل دارد. با خرابی این سنسور ممکن است در خطای دورموتور نشان داده نشود که در این صورت باید به کمک دستگاه دیاگ عیب‌یابی شود. برای تعمیر و تمیز کردن ESS، بعد از خارج کردن قطعه،  نوک آن را از ذرات براده آهن و کربن و روغن تمیز کنید. در صورت نیاز به تعویض، می‌توانید قطعه جدید را جایگزین نمایید.

حتما بخوانید :

انژکتور بنزین چیست و چه وظیفه هایی در خودرو دارد؟

نقش سنسور دور موتور در کارکرد خودرو

سنسور دور موتور یا سنسور میل لنگ در خودروهای انژکتوری روی فلایول که وسیله ای برای ذخیره نیروی دورانی است، نصب می‌شود. چرخش چرخ دنده‌ها میدان مغناطیسی در سنسور ایجاد می‌کنند. فرکانس‌های ایجاد شده به کامپیوتر خودرو ارسال می‌شود. ECU  این اطلاعات را پردازش می‌کند و بر اساس وضعیت آن‌ها میزان دور موتور مشخص می‌شود. پردازش اطلاعات به تنظیم دور موتور ختم نمی‌شود. بلکه سیستم یارانه خودرو زمان دقیق جرقه‌زنی را به وسیله فرکانس‌ها به انژکتور‌ها اعلام می کند تا پاشش سوخت را به‌درستی انجام دهند.

نقش سنسور دور موتور در عملکرد موتور

ESS با عملکرد موتور ارتباط مستقیم دارد. وجود هرگونه عیب در ESS، موتور اطلاعات ناقصی را به کامپیوتر خود را ارسال خواهد کرد و در نتیجه کارکرد خودرو با اختلال مواجه خواهد شد. تاثیر خرابی ESS به‌حدی است که گاهی ممکن است در اثر معیوب بودن آن، خودروی شما استارت بخورد، اما روشن نشود. در خودروهای خیلی قدیمی، وظیفه ESS، بر‌عهده دلکو بود.

حتما بخوانید :

سنسور‌ دریچه گاز چیست و چه وظیفه هایی در خودرو دارد؟

با وبسایت amoozeshcng صفر تا صد سنسور دور موتور را بشناسید.

 ESS یکی از مهم‌ترین قطعات موجود در ماشین ‌های ‌انژکتوری بوده که تاثیر بسیاری در حرکت خودرو دارد. این ESSبه واسطه اجزا خود و با ایجاد میدان مغناطیسی، اطلاعات مربوط به دور موتور را به ECU یا کامپیوتر ماشین رسانده و سرعت حرکت، زمان تغییر دنده و زمان پاشش سوخت را مشخص می‌سازد.

سنسور ESS را بر اساس اجزا تشکیل دهنده و نحوه عملکرد به سه دسته نوری، القایی و اثر های تقسیم کرده و بر اساس محل نصب نیز به سه دسته داخل دلکو، روی پوسته کلاژ و جلوی موتور تقسیم می‌شود.

وبسایت amoozeshcng سابقه‌ای چندین ساله در ارائه آموزش‌های مربوط به ماشین، تعمیرات ماشین و به صورت تخصصی در حوزه cng دارد. شما می‌توانید با کمک اساتید برجسته و دوره‌های طلایی وبسایت amoozeshcng به طور کامل با مفهوم سنسور دور موتور آشنا شوید.

مقالات مرتبط

نظر شما چیه؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۷ روز پايیزی 
هر روز یک تخفیف فوق العاده و تکرار نشدنی بی سابقه

روز اول
دوره آموزش گاز مقدماتی 
این تخفیف فقط تا ساعت ۱۱ شب امروز 30 آبان ماه اعتبار دارد

قیمت اصلی: 1 میلیون و 900 هزار تومان

با تخفیف : فقط 899 هزار تومان
ورود به صفحه توضیحات و خرید دوره
close-link
۷ روز پايیزی 
هر روز یک تخفیف فوق العاده و تکرار نشدنی بی سابقه

روز دوم
دوره آموزش سوخت رسانی و انژکتور 
این تخفیف فقط تا ساعت ۱۱ شب امروز  یکم آذر ماه اعتبار دارد

قیمت اصلی: 2 میلیون و 500 هزار تومان

با تخفیف : فقط 999 هزار تومان
ورود به صفحه توضیحات و خرید دوره
close-link
۷ روز پايیزی 
هر روز یک تخفیف فوق العاده و تکرار نشدنی بی سابقه

روز سوم
دوره جامع تعمیرکار حرفه ای خودروهای دوگانه فابریک 
این تخفیف فقط تا ساعت ۱۱ شب امروز  دوم آذر ماه اعتبار دارد

قیمت اصلی: 6 میلیون و 500 هزار تومان

با تخفیف : فقط 2 میلیون و 590 هزار تومان
ورود به صفحه توضیحات و خرید دوره
close-link
۷ روز پايیزی 
هر روز یک تخفیف فوق العاده و تکرار نشدنی بی سابقه

روز چهارم
پکیج آموزش تعمیر رگلاتور های خودروهای دوگانه فابریک (۹ مدل)
این تخفیف فقط تا ساعت ۱۱ شب امروز  سوم آذر ماه اعتبار دارد

قیمت اصلی: 6 میلیون و 400 هزار تومان

با تخفیف : فقط 2 میلیون و 390 هزار تومان
ورود به صفحه توضیحات و خرید دوره
close-link
۷ روز پايیزی 
هر روز یک تخفیف فوق العاده و تکرار نشدنی بی سابقه

روز پنجم
پکیج آموزش سرویس انژکتورهای گاز
این تخفیف فقط تا ساعت ۱۱ شب امروز  چهارم آذر ماه اعتبار دارد

قیمت اصلی: 1 میلیون و 500 هزار تومان

با تخفیف : 888 هزار تومان
ورود به صفحه توضیحات و خرید دوره
close-link
۷ روز پايیزی 
هر روز یک تخفیف فوق العاده و تکرار نشدنی بی سابقه

روز ششم
آموزش صفر تا صد نصب کیت سکونشیال
این تخفیف فقط تا ساعت ۱۱ شب امروز  پنجم آذر ماه اعتبار دارد

قیمت اصلی: ۵ میلیون تومان با تخفیف : 1 میلیون 999 هزار تومان
ورود به صفحه توضیحات و خرید دوره
close-link
۷ روز پايیزی 
هر روز یک تخفیف فوق العاده و تکرار نشدنی بی سابقه

روز هفتم
آموزش تعمیر ایرادات رایج ایسیو ساکس ۵۰۰
این تخفیف فقط تا ساعت ۱۱ شب امروز  ششم آذر ماه اعتبار دارد

قیمت اصلی: 2 میلیون و 500 تومان

با تخفیف :  ۱ میلیون و 299 هزار تومان
ورود به صفحه خرید دوره
close-link