انژکتور بنزین چیست و چه وظیفه هایی در خودرو دارد؟
با وظایف انژکتور بنزین و انواع آن آشنا شوید.
ماشینی که سوخت آن برای حرکت، بنزین بوده و همچنین دارای موتور احتراق داخلی است؛ مکانیزم سوخترسانی را مهمترین قسمت فنی خودرو معرفی خواهند کرد. موتور احتراق ماشین برای اینکه عملکرد درستی از خود بروز دهد، نیازمند برق، سوخت و هوا است.
این سه عامل در کنار هم، باعث تولید نیرو و در نتیجه حرکت ماشین خواهند شد. کیفیت انفجاری که در داخل سیلندرها، رخ خواهد داد؛ مستقیما بر عملکرد و کارایی موتور ماشین تاثیر خواهد گذاشت. برای اینکه فرآیند احتراق موتور در ماشین صورت بگیرد، خودرو نیازمند بخشهای متعدد از جمله انژکتور بنزین است. با آموزش سی ان جی کابلی میتوانید از وظایف و جزئیات بیشتر این قطعه حیاتی مطلع شوید.
حتما بخوانید:
سنسور اکسیژن چیست و چه وظیفه هایی در خودرو دارد؟
انژکتور بنزین چیست؟
قطعه الکترونیکی – مکانیکی انژکتور بنزین، در قسمت ورودی سلیندر خودرو قرار گرفته و بزرگترین وظیفه آن، سوخترسانی به موتور احتراق داخلی است. در گذشته ماشینها، دارای سیستم کاربراتور بودند که وظیفه سوخترسانی به سیلندر را بر عهده داشت.
اما به دلیل استهلاک زیاد کاربراتورها در ماشین و هدر رفتن سوخت، انژکتور بنزین جایگزین آن شد. بنابراین امروزه برندهای تولیدکننده ماشین، در تمام خودروها این قطعه الکترونیکی – مکانیکی را قرار دادند. انژکتور سوخت را به شکل پودر به داخل سلیندر پاشیده و در نهایت منجر به ایجاد احتراق خواهد شد.
البته انژکتور موجود در خودرو، از سوختن ناقص بنزین جلوگیری خواهند کرد. تعیین میزان پاشیدن سوخت در سلیندر به اندازه مصرف بنزین ماشین بستگی دارد. البته با توجه به وجود رابطه کاملا مستقیم بین کامپیوتر خودرو و انژکتور بنزین، این میزان پاشش قابل کنترل خواهد بود.
در صورتی که میزان پاشیدن بنزین در سیلندر، کمتر از اندازه تعیین شده باشد؛ بدون تردید عمل احتراق به درستی انجام نخواهد گرفت. در چنین موقعیتی، خودرو اصطلاحا ریپ خواهد زد.
معرفی دوره : دوره حرفه اي تنظيم موتور، انژكتور،نقشه خواني
به طور معمول، تنها چیزی که در همه سیستمهای تزریق سوخت معمولی است، کمبود کاربوری است. دو اصل اصلی عملکردی سیستم های تشکیل مخلوط برای موتورهای احتراق داخلی وجود دارد: تشکیل مخلوط داخلی و تشکیل مخلوط خارجی. یک سیستم تزریق سوخت که از تشکیل مخلوط خارجی استفاده میکند، یک سیستم تزریق منیفولد نامیده میشود. دو نوع سیستم تزریق چند منظوره وجود دارد: تزریق چند نقطه ای (یا تزریق پورت) و تزریق تک نقطهای (یا تزریق بدن گچ بریزید) وجود دارد.
سیستمهای تشکیل مخلوط داخلی را میتوان به سیستمهای تزریق مستقیم و غیرمستقیم جدا کرد. انواع مختلفی از سیستمهای تزریق مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد؛ شایعترین سیستم تزریق سوخت تشکیل دهنده داخلی، سیستم تزریق ریل معمولی، یک سیستم تزریق مستقیم است. اصطلاح “تزریق سوخت الکترونیکی” به هر سیستم تزریق سوخت کنترل شده توسط واحد کنترل موتور اشاره دارد.
تاریخچه انژکتور بنزین
مفهوم تزریق بنزین به طور مستقیم به سیلندرهای موتور توسط مهندس سوئدی Jonas Hesselman در سال 1925 اختراع شد. در طول جنگ جهانی دوم، آلمان در طول فرایند تجهیز برخی از هواپیماهای جنگنده خود با تزریق مستقیم سوخت برای جلوگیری از خاموش شدن موتور در طول سرعت بالا مانورهای هوایی پس از جنگ جهانی دوم، تولید کنندگان داخلی داخلی و واردات، کشف کردند که تلاش های آنها به طور مکانیکی بنزین را به طور مستقیم به سیلندر موتور تزریق میکند، از طریق تکنولوژی روز بسیار محدود بود. اما، علیرغم تعدادی از مشکلات مرتبط با معرفی محبوب تزریق مستقیم سوخت بنزین (GDFI)، بیشتر اشکالات به نظر میرسد که کار کردهاند و این مفهوم درب را به تعدادی از پیشرفتهای عملیاتی باز کرده است.
چرا به انژکتور بنزین نیاز داریم؟
انژکتور بنزین جزء ضروری موتور هستند زیرا:
- اصل کار موتورهای احتراق داخلی حکم میکند که هر چه کیفیت بهتر مخلوط سوخت و هوا منجر به احتراق بهتری شود که بازده موتور بالاتر و انتشار کمتری را به همراه داشته باشد.
- اختلاط ناکارآمد هوا و سوخت که توسط کاربراتورها ارائه میشود، ذرات مختلف نسوخته را در داخل محفظه احتراق یک موتور احتراق داخلی باقی میگذارد. این منجر به انتشار نامناسب شعله احتراق به دلیل نقص عملکرد معروف به “کوبش” و همچنین انتشار بیشتر میشود.
- سوخت نسوخته به شکل کربن یا گازها و ذرات نسوخته داخل محفظه احتراق روی کارایی (مسافت پیموده شده) و انتشارات وسیله نقلیه تأثیر منفی میگذارد. برای جلوگیری از این امر، تکنولوژی تزریق سوخت ارتقا یافته ضروری شده است.
وظیفه انژکتور بنزین
کار سوخترسانی به محفظه موتور احتراق، برعهده انژکتور بنزین بوده و این قطعه دقیقا در قسمت ورودی سیلندر قرار گرفته است. پس از باز شدن دریچه هوا ماشین و سپری شدن مدت زمانی دقیق، این سیستم عملیات پاشیدن بنزین را شروع خواهد کرد.
پس از آغاز این مرحله، قطعه شمع خودرو جرقهزده و منجر به ایجاد احتراق هوا در کنار بنزین موجود در سیلندر، خواهد شد. در این زمان انرژی شکل گرفته به دلیل عدم وجود مکانی برای خروج، سلیندر را به سمت پایین هول داده و باعث حرکت کردن ماشین خواهد شد.
اکنون سوپاپ هوا، به جای اصلی خود بر خواهد گشت. در نقطه مقابل این عمل دریچههایی ویژه دود، سوپاپ مرتبط با خود را باز خواهند کرد. همزمان با انجام این مراحل، دود به وجود آمده از آتش در داخل سیلندر خارج شده و فرآیند احتراق در سیلندر، مجددا شروع به کار خواهد کرد.
اکنون اگر انژکتور خودرو، به درستی فرآیند پاشیدن بنزین را انجام ندهد؛ عملیات احتراق در سیلندر نیز، به شکل صحیحی انجام نخواهد گرفت. در صورت عدم شکلگیری درست عملیات احتراق ماشین، با دیاگ زدن میتوان متوجه شد که آیا دلیل این مسئله، به خاطر انژکتور بنزین است یا خیر؟
حتما بخوانید:
سنسور میل سوپاپ چیست و چه وظیفه هایی در خودرو دارد؟
انواع انژکتور بنزین
سیستم انژکتور سوخت در خودرو مطابق با عملکرد، نوع و نیاز موتور کاملا متفاوت هستند. بنابراین انژکتور بنزین با توجه به عملکرد خود، روی کارایی موتور ماشین تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. اصلیترین انواع سیستم انژکتور، شامل موارد زیر است:
الکترونیکی
بخشهای الکترومغناطیسی موجود در سیستم انژکتور الکترونیکی بنزین، مراحل پاشیدن سوخت را بر عهده دارند.
چند نقطهای
فرآیند پاشیدن بنزین و ایجاد احتراق در سیستم انژکتور چند نقطهای، کاملا به تعداد سوپاپهای وردوی سیلندرها بستگی دارد.
مکانیکی
در سیستم انژکتور مکانیکی خودرو، بنزین به شکل پشت سر هم وارد سیلندر شده و امکان تنظیم زمان و میزان پاشیدن آن، وجود ندارد.
الکترومکانیکی
سیستم انژکتور الکترومکانیکی، دارای کنترلها و سنسورهای است. این سنسورها با دریافت اطلاعات لازم و ارزیابی این سیگنالها، بازدهی دقیقتر و بهتری از خود بروز خواهند داد.
یک نقطهای
سیستم انژکتور یک نقطهای، دارای دو قسمت در بالا دریچه گاز است. این دو بخش شامل انژکتور الکترومغانطیسی و کنترل الکتریکی، خواهد بود.
حتما بخوانید:
سنسور دور موتور چیست و چه وظیفه هایی در خودرو دارد؟
ارتباط بالا رفتن مصرف سوخت و انژکتور بنزین
سیستم انژکتور در خودرو، دارای وظیفه مهم یا حیاتی پاشیدن بنزین در داخل سیلندرهای ماشین است. البته میزان پاشیدن سوخت در درون سیلندرها، به واسطه کامپیوتر ماشین تنظیم خواهد شد. در صورت پاشیدن بیش از اندازه سوخت در سیلندر، عملیات احتراق ناقص صورت خواهد گرفت.
همچنین در صورت پاشیدن بنزین کمتر از اندازه استاندارد، خودرو ریپ خواهد زد. اما یکی از مهمترین مشکلاتی که در خودروهای انزکتوری، رخ خواهد داد؛ شره کردن سوخت به پشت سیلندر خواهد بود. در صورت شکلگیری چنین اتفاقی، نسبت میزان هوا و بنزین موجود در سیلندر به هم خواهد ریخت.
در نتیجه این مسئله، باعث افزایش بنزین موجود در سیلندر شده و باعث افزایش مصرف سوخت خودرو خواهد شد. بنابراین برای رفع این مشکل، چارهای جز رفتن به تعمیرگاه باقی نخواهد ماند.
اجزای سیستم انژکتور
سیستم انژکتور خودرو، فرآیند احتراق را بر عهده داشته و برای اینکه این عملیات به درستی انجام شود، نیازمند بخشهای مختلفی است. اما اجزا تشکیل دهنده سیستم انژکتور خودرو، عبارت هستند از:
- بدنه انژکتور
- اورینگ
- سوزن انژکتور
- فیلتر بنزین یا سوخت
- خروجی بنزین یا سوخت
- سلونوئید
- درپوش محافظ انژکتور
البته در کنار این اجزا اصلی، سنسورهای نیز در این سیستم خودرو وجود دارند. بررسی و ارزیابی فعالیتهای اجزا سیستم انژکتور، از وظایف اصلی این سنسورها به شمار خواهد رفت. مهمترین سنسورهای سیستم انژکتور، شامل لیست زیر است:
- سنسور دور موتور
- سنسور دریچه گاز
- سنسور فشار منیفولد
- سنسور اکسیژن
این سنسورها، تک تک اجزا انژکتور را مورد ارزیابی قرار داده و همچنین در صورت مشاهده کوچکترین ایرادی، آن را به بخش کامپیوتر خودرو اطلاع خواهند کرد.
حتما بخوایند:
سنسور دریچه گاز چیست و چه وظیفه هایی در خودرو دارد؟
انژکتور بنزین، قطعه ای حیاتی در عملکرد خودرو
شرکتهای تولیدکننده ماشین امروزه حتما از انژکتور بنزین را در کنار سیستم کامپیوتر، روی خودرو نصب خواهند کرد. زیرا در صورت نصب این دو بخش روی خودور، میزان مصرف بنزین ماشین کم خواهد شد. البته وظیفه مهم انژکتور در خودرو، پاشیدن بنزین در سیلندر برای ایجاد فرآیند احتراق است. آشنایی با جزئیات این قطعه تاثیر بسیاری در روند تعمیر آن دارد. با استفاده پکیجهای مختلف آموزش سی ان جی کابلی میتوانید بدون هرگونه محدودیتی، دانش خود را در مورد انژکتور خودرو افزایش دهید.
نظر شما چیه؟