اجزای تشکیل دهنده رگلاتور گاز خودرو
اجزای رگلاتور گاز خودرو
رگلاتور ابزار یا شیر کنترلی است که در مسیر خروجی گاز تعبیه شده و فشار گاز خروجی را به میزان مناسب جهت سوختن درون موتور تنظیم میکند. اجزای رگلاتور گاز خودرو قطعات حساس و دقیقی هستند. رگلاتورباید از لحاظ خوردگی مقاومت بالایی داشته باشند و معمولاً از جنس فولاد ضد زنگ یا آلیاژ برنج ساخته میشوند.
ساختار رگلاتور گاز خودرو
رگلاتورها برای تنظیم و حفظ فشار گاز در طیف وسیعی از مقادیر فشار گاز استفاده میشوند و باید قابلیت فراهم کردن شرایط ایده آل برای عملکرد مطلوب خودرو را داشته باشند. مهمترین وظیفه این قطعه، ثبت کردن فشار خروجی در شرایط مختلف کاری موتور است. به این ترتیب که با تغییر فشار گاز ورودی رگلاتور و همچنین کاهش یا افزایش جریان گاز مصرفی، فشار خروجی رگلاتور ثابت بماند. عملکرد اجزای رگلاتور گاز خودرو را در طرز کار رگلاتور بررسی میکنیم.
طرز کار ساده رگلاتور گاز خودرو
برای رگلاتور گاز دو فاکتور حساسیت و دقت بسیار مهم است. از جمله خصوصیات مهم رگلاتور گاز این است که در تمامی کارکردها و دورهای مختلف موتور، فشار گاز را مناسب، ثابت و متناسب با نیاز موتور تامین کند. رگلاتور با کمک اجزا و قطعات خود این امر را به خوبی انجام میدهد.
فیلتر ورودی رگلاتور گاز خودرو
در ساختار رگلاتور قطعاتی برای انجام عملکرد درست خودرو تعبیه شدهاند. وجود یک فیلتر برای رگلاتور فشار ضروری به نظر میرسد. بیشتر رگلاتورها دارای فیلتر داخلی در ورودی گاز هستند. این فیلترها کوچک در نظر گرفته شدهاند و به آسانی مسدود می شوند. وجود این سیستم علاوه بر مسدود شدن رگلاتور، مانع از آسیب دیدن شیرها می شود.
حتما بخوانید :
پرده پیستون یا دیافراگم
پرده دیافراگم، اتاقک رگلاتور را به دوقسمت تقسیم میکند. گاز در مرحله اول وارد بخش پایینی اتاق میشود. قسمت بالایی اتاقک رگلاتور با فشار اتمسفر یا خلأ مانیفولد در ارتباط است.
فنر یا قطعه بارگذاری رگلاتور
قطعه فنر رگلاتور وظیفه تنظیم فشار رگلاتور را برعهده دارد. فنر رگلاتور بر اساس قطر و فشار وارده بر سیستم تعیین میشود و برای جلوگیری از افزایش فشار در بخشهای پایینی دیافراگم در بالای آن تعبیه شده است.
شیر کاهنده جریان گاز و قطعه رابط دیافراگم
تنظیم مقدار جریان گاز در رگلاتور بر عهده شیر کمکننده فشار گاز است. یک قطعه بین دیافراگم و شیر جریان قرار دارد. رگلاتور با کمک این قطعات میتواند تغییرات تدریجی و فشار گاز ورودی را جبران کند و در برابر تغییرات ناگهانی و یا تدریجی جریان گاز مقاومت کرده و فشار گاز خروجی را تنظیم کند. همچنین رگلاتور وظیفه دارد که زمانی که سیستم فاقد تقاضای سوخت گاز است جریان گاز را متوقف کند.
سوپاپ اطمینان رگلاتور
سوپاپ اطمینان از افزایش ناگهانی فشار داخل رگلاتور جلوگیری میکند. همچنین مانع انفجار ناگهانی رگلاتور و صدمه دیدن سایر قسمتهای خودرو میشود. سوپاپهای اطمینان بسته به نوع رگلاتور از فشار ۵.۲ تا ۲۰ اتمسفر میباشند. سوپاپ اطمینان در موارد نیاز فشار داخل لوله را تخلیه میکند. رگلاتورها به دلیل بالا بودن فشار گاز در ورودی به مقدار ۲۰۰ بار فشار خروجی را کاهش میدهند که موجب یخ زدگی در محل خروجی گاز میشود.
پیچ ها و شیرهای رگلاتور
شیر برقی، شیر پلاستیکی و پیچ تنظیم دور آرام که میزان جریان گاز در حالت در جا را تنظیم میکند و پیچ تنظیم اصلی که برای جریان ورودی به موتور در دورهای بالا استفاده میشود نیز جزو قطعات اصلی و اجزای رگلاتور خودرو به حساب میآیند. شیر برقی در مواقع لازم جریان را قطع میکند و در هنگام راهاندازی موتور که کلید در حالت استفاده از سوخت گاز است، شیر برقی اجازه عبور جریان گاز را میدهد. برخی از انواع رگلاتورها دارای دو پیچ تنظیم کننده جریان هستند. پیچ تنظیم دور آرام میزان جریان گاز را در دور آرام کنترل میکند و پیچ تنظیم اصلی برای جریان در ورودیهای بالا به کار میرود.
حتما بخوانید :
علت بهم خوردن تنظیم رگلاتور گاز cng
انواع رگلاتور گاز خودرو
رگلاتورهای گاز cng به دو دسته بزرگ تقسیم میشوند:
رگلاتورهای میکسری یا مکشی
رگلاتور های انژکتوری یا رگلاتور فشار بالا
عملکرد اجزای رگلاتور نوع مکشی یا میکسری
در رگلاتور میکسری تنظیم فشار در دو مرحله انجام میشود. مرحله اول کاهش فشار ابتدایی و مرحله بعد تنظیم جریان خروجی از طریق دیافراگم با توجه به مکش منیفولد گاز انجام خواهد شد. در مرحله اول دیافراگم و فنر فشار گاز را از حدود ۲۰ بار به ۴ واحد کاهش میدهند. این مجموعه دارای یک سیستم حرارتی است که از اجزای رگلاتور گاز خودرو است و با تبادل گرمای موتور مانع یخ زدن رگلاتور در هنگام انبساط گاز cng میشود. در مرحله بعدی شیر پلاستیکی رگلاتور فشار گاز را از ۴ به ۲.۱ بار میرساند. سپس فنر دیافراگم، فشار گاز خروجی به سمت موتور را اندازه گیری کرده و توسط مکانیزم دیافراگم گاز به سمت موتور منتقل میشود. شیر برقی موجود در این بخش نیز در صورت لزوم مسیر ورود گاز به موتور را قطع خواهد کرد.
نحوه کار اجزای رگلاتور میکسری
عملکرد رگلاتورهای میکسری به ایجاد یک وضعیت پایهدار برای موتور ختم میشود. در این نوع رگلاتور کاهش فشار توسط یک شیر تفلونی که توسط یک دیافراگم یا یک فنر کنترل میشود، انجام خواهد شد. در مرحله دوم یک شیر با پوشش پلاستیکی عمل تنظیم فشار را انجام میدهد که این فشار بسته به نوع رگلاتور متغیر است. اجزای رگلاتور گاز خودرو با هماهنگی، موتور را در وضعیت ایدهآل قرار میدهند. کار دیافراگم افزایش کنترل گاز خودرو در رگلاتور است. قطعه فنر در رگلاتور، بار روی موتور را اندازهگیری میکند و بالاخره در مرحله سوم، شیر برقی اجازه عبور جریان گاز را فراهم میکند. استفاده از ولتاژ ۱۲ ولت، جریان ۶/۰ امپر و مقاومت ۱۹.۵ اهم مشخصات شیر برقی رگلاتور هستند.
مهم : پكيج تعميرات و سرويس رگلاتور در سایت آموزش cng
سایر اجزای رگلاتور میکسری گاز خودرو
رگلاتورهای مکشی دارای دو پیچ تنظیم جریان گاز هستند:
پیچ تنظیم دور آرام که میزان جریان گاز را در حالت درجا کنترل میکند.
پیچ تنظیم اصلی که کنترل جریان در دورهای بالای موتور را بر عهده دارد. برای تنظیم دقیق رگلاتور از پیچ تنظیم اصلی که با فنر همراه است باید استفاده کرد.
رگلاتورهای انژکتوری و عملکرد اجزای تشکیل دهنده
رگلاتورهای انژکتوری بر اساس فشار خروجی به دو دسته فشار پایین و نوع فشار بالا تقسیم میشوند. بر روی رگلاتورهای انژکتوری یک پیچ تنظیم وجود دارد که با تغییر در فشرده شدن یا باز شدن فنر، فشار خروجی رگلاتور تغییر میکند. رگلاتورهای انژکتوری با مکش کار نمیکنند؛ بلکه در خروجی آنها فشار گاز وجود دارد. این رگلاتورها فشار را در دو مرحله کاهش میدهند و نسبت به رگلاتور تک مرحلهای وضعیت پایدارتری در خروجی گاز ایجاد میکنند. در رگلاتورهای انژکتوری، گاز پس از عبور از فیلتر به ورودی انژکتور متصل میشود.
باتشکرازمطالب مفید شمااستاد.❤🌷❤