اصول عیب یابی خودروهای دوگانه سوز فابریک

ریل ماتریکس

اگر یک خودروی دوگانه سوز فابریک نسل سه یا همان کیت های پاششی روی گاز بد کار کند و شتاب و قدرت نداشته باشد، یک تعمیرکار حرفه ای بایستی چه سلسله مراتبی را طی کند و چه مراحلی را انجام دهد؟

برای درک بهتر این موضوع لازم است عیب یابی خودروهای کارگاهی مطالعه کنید.

معمولا در مواجهه با کیت های دوگانه سوز فابریک نسل سه چون تنوع کیت ها زیاد است عیب یابی ها قدری مشکل است، افراد کم تجربه نمی توانند عیب یابی را به شکل صحیح انجام دهند. به طور معمول این دسته از تعمیرکاران سی ان جی به سه گروه تقسیم می شوند:

گروه اول

تعمیرکارانی که آماتور و تازه کاراند و آموزش های لازم را ندیده اند. زمانی که یک خودروی دوگانه سوز فابریک به آنها مراجعه می کند به دلیل نداشتن دانش کافی، دست و پای خود را گم می کنند؛ مشتری متوجه این رفتار غیر حرفه ای از سوی تعمیرکار می شود و در بیشترین موارد، می گوید زمان دیگری مراجعه خواهد کرد. البته بعضی از تعمیرکاران در صورتی که آگاهی کافی نداشته باشند صادقانه عنوان خواهند کرد: «این مورد کار من نیست.»

گروه دوم

افرادی که علی رقم اینکه اطلاعات کافی و لازم را ندارند؛ اصول عیب یابی را نمی دانند، با روش هایی غلط عیب یابی می کنند پس یک سری هزینه های اضافی به مشتری تحمیل می کنند، در نهایت اگر عیب خودرو را پیدا نکردند، به مشتری پیشنهاد دستی کردن خودرو را می دهند که کار درستی نیست.

گروه سوم

افرادی هستند که آموزش های لازم را دیده اند، اصول عیب یابی را  یاد گرفته اند و عیوب را به شکل اصولی اصلاح می کنند.

در این مطلب به آموزش روش اصولی عیب یابی خودرو دوگانه سوز فابریک نسل سه با کیت پاششی خواهیم پرداخت. اگر خودرو روی گاز ضعیف بود یا بد کار می کرد و شتاب عالی نداشت. هدف ما بیان اصول عیب یابی است که در بین اکثر کیت های پاششی مشترک هستند و هنگامی که به این چنین ایرادهایی برخوردند به تعمیرکاران کمک می کند چگونه کارشان را شروع کنند.

بیست و شش نمونه کیت پاششی یا نسل سه وجود دارد که در دوره جامع خودرو های دوگانه سوز فابریک در مورد هریک از آنها توضیحات تخصصی داده شده است.

  • بررسی گرم بودن رگلاتور

عیب یابی زمانی که خودرو روی گاز ضعیف عمل می کند؛ نیازی به استفاده از دستگاه دیاگ نیست. رگلاتور را با دست لمس کنید در صورتی که گرم بود

  • بررسی فیلتر گاز

فیلتر گاز را باز کنید و در آن فوت کنید؛ بررسی کنید گاز رد می شود یا نه، در صورت گرفتگی با تکان دادن می توان مسیر عبور گاز در فیلتر را باز کرد.

  • بررسی ورودی نازل های گاز

یک به یک شیلنگ های نازل گاز را در بیاورید با قرار دادن انگشت دست در مسیر گاز از نازل، میزان مکش آن را چک کنید. در بیشتر مواقع گرفتگی کامل یکی از انژکتورها چون خودرو سه کار می کند باعث می شود خودرو روی گاز ضعیف کار کند بعضی اوقات همه انژکتورها، همه نازل هایی که سوخت انژکتور میاد داخلش دوده گرفته اند در اینصورت سیمی به شکل یک مفتول استفاده کنید و مسیر نازل گاز را باز کنید اما گاهی رسوبات و دوده زیادی مسیر را بسته است که استفاده از مفتول کارساز نیست؛ تعمیرکار بهتر است از مته ریز و دریل استفاده کند.

  • بررسی پاشش انژکتورهای گاز

پس از بررسی این سه مورد، انژکتورها را جا بزنید و خودرو را روشن کنید  تا روی گاز برود، اینبار یک به یک نازل ها را بیرون بیاورید و میزان پاشش انژکتور را چک کنید ببینید انژکتورها سالم اند و چه مقدار پاشش دارند، ممکن است یکی از انژکتورها یکسره بپاشد، در حین اینکه خودرو روی گاز کار می کند: یکی از شیلنگ های نازل را بیرون بیاورید در صورتی که با صدای پاق پاق پاق ضربه بزند متوجه خواهید شد که یکی از نازل ها به طور یکسره می پاشد در چنین موردی یکی از سیلندرها، احتراق ناقص است؛ در حقیقت آن سیلندر قدرتی تولید نمی کند و خودرو روی گاز بد کار می کند. در بعضی از مواقع پس از بیرون آوردن شیلنگ نازل، متوجه می شوید که یکی از انژکتورها پاشش ندارد به همین دلیل خودرو سه کار می کند اگرخطا ثبت شود، خودرو روی گاز نمی رود. در موارد پاشش ندارد هیچ گازی خروجی ندارد و خطا ثبت نشده در نتیجه خودرو به طور ضعیف روی گاز کار می کند و همچنین گاهی پاشش ضعیف است. در صورت گوش دادن به صدای پاشش و به اصطلاح پاق پاق کردن می توان به میزان پاشش انژکتور پی برد.

نکته: زمانی که فیلتر گاز را عوض می کنید مقداری پلیسه از طریق شیلنگ به ریل سوخت وارد می شود و زیر شیطانک ها قرار می گیرد و باعث می شود که یکی از انژکتورها یکسره بپاشد. معمولا پاشش یکسره در ریل ماتریکس در کیت OMVL PI04  وجود دارد، در چنین موردی ریل خراب نیست و بهتر است قطعات ریل را باز نموده؛ تنظیم کنید؛ دوباره در جای خودشان ببندید.

برای دریافت آموزش نحوه قرار گیری قطعات ریل به لینک پکیج آموزش ریل ها مراجعه فرمایید.

یکی از دلایل عملکرد ضعیف انژکتورهای گاز، روغن گرفتن است؛ روغن هنگام گاززدن در پمپ گاز وارد رگلاتور و سپس وارد ریل سوخت می شود؛ در نهایت باعث کاهش عملکرد و ضعیف شدن انژکتور گاز خواهند شد. برای رفع انسداد ریل سوخت می توانید آن را روی کار بشویید. در قسمتی گاز به فیلتر وارد می شود و از خروجی آن به ریل  سوخت می رود از خروجی فیلتر شیلنگ را باز کنید و مقداری بنزین یا مواد انژکتورشوی را داخل آن بریزید و مجددا شیلنگ را به فیلتر گاز نصب کنید؛ خودرو را روشن کنید و بگذارید روی گاز کار کند. با فشاری که خودرو به مایع انژکتورشوی یا بنزین وارد می کند؛ داخل ریل شسته می شود و معمولا در بیشتر اوقات گرفتگی برطرف خواهد شد. اگر مشکل حل نشد ریل نیاز به بازوبست و سرویس دارد که در قسمت آموزش بازوبست و سرویس ها به شرح مقاومت ها از جمله مقاومت انژکتورها و روش تست ریل ماتریکس پرداخته ایم تا با بررسی و روش های تست عمومی از سلامت بوبین نیز اطمینان حاصل کنید.

  • اطمینان از پر بودن مخزن گاز

مقدار گاز باقی مانده در مخزن بر روند کار سیستم گاز خودرو دوگانه سوز موثر است.  کم شدن مقدار گاز در مخزن و خرابی گیج باعث افت فشار می شود در نتیجه خودرو روی گاز ضعیف کار می کند.

  • در مدار قرار گرفتن ادوانسر

از سالم بودن و در مدار قرار گرفتن ادوانسر مطمئن شوید. وظیفه ادوانسر آوانس کردن جرقه است. ادوانسر در یک دور موتور خاصی وارد جرقه می شود، اگر دیرتر از آن وارد مدار شود می تواند روی قدرت موتور در شتاب اولیه خودرو تاثیر بگذارد و اگر در صدا خودرو بد کار کند؛ بازهم در شتاب اولیه کم بیاورد ممکن است در دورهای پایین وارد مدارشده باشد و بازهم اشکال ایجاد کند.

مقالات مرتبط

7gam

گام اول: در گام اول یک به یک انواع کیت های دوگانه سوز فابریک نصب شده روی محصولات ایران خودرو، سایپا، زامیاد، مزدا و سایر…

نظر شما چیه؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. بسیار عالی به نظر بنده این دوره ها برای کسانیکه در زمینهcnj مبتدی هستند وکسانیکه سابقه زیادی هم در این کار دارند واقعا مفید میباشد بل تشکر فراوان از مهندس کابلی عزیز

  2. سلام ضمن تشکر از اینکه این اطلاعات گرانبهاو تجاربی که در طول سالها خون ودل خوردن در اختیار دیگران قرار میدهید