علت افزایش بنزین بعد از دوگانه سوز شدن

  افزایش مصرف بنزین در خودروهای دوگانه سوز

 

گازسوز کردن خودروها از دو طریق صورت می گیرد؛ اول اینکه خودرو ساز با بازسازی موتور بنزینی آن را به موتور گازسوز تبدیل کند، و در دومین شیوه خودروساز از موتور پایه گازسوز در موتور خود بهره ببرد. از آنجا که تغییر موتور بنزینی به گازسوز همراه با تغییرات فنی است. بنابراین به دلیل تغییرات اعمال شده شاهد مصرف بیشتر سوخت در خودرو هستیم.

در ادامه به دوعلت افزایش مصرف بنزین با توجه به تغییر سیکل بنزین به گاز در سیستم خودروهای دوگانه سوز می پردازیم.

  • به هم خوردن ترکیب سوخت و هوا

همانطور که می دانید در بنزین ترکیب یک به پانزده است؛ یک واحد بنزین و پانزده واحد هوا . اما گاز ترکیب یک به هفت دارد یعنی یک واحد گاز، هفت واحد هوا. پس برای اینکه خودرو روی گاز خوب کار کند ما از میکسر استفاده می کنیم تا سوخت و هوا رو باهم مخلوط کند. زمانی که میکسر روی دریچه هوا قرار می گیرد به شکلی طراحی می شود که نسبت ترکیب در گاز، یک به هفت باشد. تا زمانی که خودرو روی گاز کار می کند، مشکلی نیست؛ نسبت ترکیب گاز و هوا پایدار است و خودرو کار می کند اما زمانی که خودرو روی بنزین  می رود، دریچه ورودی هوا ثابت است، در این حالت هوا نمیتواند به اندازه ی نیاز بنزین وارد شود و ترکیب دقیق رعایت نمی شود و به سطح یک به دو و یک به ده وارد می شود. معمولا در این سطح هوا وارد می شود و این اولین علت افزایش مصرف سوخت بنزین در خودروهای دوگانه سوز است.

  • تغییر عملکرد سنسور اکسیژن

عملکرد سنسور اکسیژن دومین علتی است که باعث می شود برنامه ایسیو بهم بریزد.اختلالاتی که از خروجی اگزوز به سنسور اکسیژن داده شده به ایسیو منتقل می شود و ایسیو براساس این اختلالات دریافت شده، زمان پاشش بنزین را تنظیم می کند. سنسور اکسیژن در اگزوز قرار دارد و میزان آلاینده های خروجی اگزوز را اعلام می کند. اگر آلاینده ها بالا بود؛ ایسیو پاشش سوخت را کم می کند و اگر آلاینده ها کم بود؛ پاشش سوخت رو زیاد می کند و به انژکتورها از طریق پیام و پالس منفی ارسال می کند.  زمانی که خودرو روی گاز کار می کند، چون سوخت گاز آلاینده های پایین تری دارد، در این حالت سنسور اکسیژن دریافت می کند که مصرف سوخت پایین است و به ایسیو انتقال می دهد؛ ایسیو هم با توجه به ولتاژ و اطلاعاتی که دریافت کرده است، به انژکتور دستور پاشش بیشتر سوخت را می دهد. اما نکته ی مهم این است که وقتی خودرو روی حالت گاز است، امولاتور در مسیر انژکتور قرار دارد و خودرو اصلا بنزین مصرف نمی کند و دستور افزایش مصرف هیچ تاثیری روی عملکرد ندارد. ایسیو زمان پاشش را زیاد می کند و دوباره بازخورد کار را از سنسور اکسیژن می گیرد. سنسور اکسیژن دوباره دریافت می کند؛ سوخت پایین است، آلاینده ها پایین هستند و بازهم به ایسیو پیام می دهد مصرف پایین است. این عملکرد ادامه پیدا می کند تا جایی که مصرف سوخت و زمان پاشش، که در زمان عادی سه ثانیه است، به آرامی به چهار و نیم ثانیه می رسد، هفت و یک عدد بالاتری قرار می گیرد، بعد از مدتی ایسیو آن عدد رو ثابت نگه می دارد، تا زمانی که خودرو روی گاز کار می کند مشکل خاصی ایجاد نمی شود، هر چقدر که زمان پاشش بالا برود. اما زمانی که خودرو روی بنزین کار کند، چون زمان پاشش بالا رفته است، به نسبت اینکه چقدر زمان بالا رفته، عملکرد خودرو روی بنزین به هم می خورد، مصرف سوخت بالا می رود و می تواند مشکلاتی رو ایجاد کند. البته برای رفع این دو علت، راه کارهایی وجود دارد که در مطالب بعدی آن ها بررسی خواهیم کرد.

مقالات مرتبط

7gam

گام اول: در گام اول یک به یک انواع کیت های دوگانه سوز فابریک نصب شده روی محصولات ایران خودرو، سایپا، زامیاد، مزدا و سایر…

نظر شما چیه؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.