زمانی که خودرو دوگانه سوز کارگاهی روی گاز خوب کار نکند اولین اقدام یک تعمیرکار برای عیب یابی چیست؟

 

اولین راه معمولا ساده ترین راه است وساده ترین راه؛ کوتاهترین مسیر برای پیدا کردن ایراد است. پس چگونه به کوتاهترین و ساده ترین راه عیب یابی دست پیدا کنیم؟

هنگامی که یک خودروی دوگانه سوز کارگاهی برای تعمیر مراجعه کند و مشتری اظهار دارد خودرو روی گاز خوب کار نمی کند در اولین قدم به منظور عیب یابی؛ با دست رگولاتور را لمس کنید، در واقع با این کار، گرم یا سرد بودن آب رگلاتور را بررسی می کنید. در صورتی که آب گرم در رگلاتور گردش نکند رگلاتور سرد می شود؛  خودرو در سلو لرزش دارد و در حال حرکت نیز کم می آورد زیرا زمانی که رگلاتور سرد شود، گاز با جرم بیشتری وارد خواهد شد؛ ترکیب سوخت به هم می خورد پس باعث می شود خودرو بازدهی و راندمان کافی نداشته باشد.

یک تعمیرکار حرفه ای در قدم بعدی نگاهی نیز به گیج می اندازد. عقربه فشار مخزن را بررسی می کند این عقربه بیانگر میزان گازموجود در مخزن است چون ممکن است گیج علی رقم اینکه فشار مخرن پایین است؛ به دلیل خرابی سنسور،احتمالا گیج اطلاعات غلط به کلید ارسال می کند و مشتری فکر می کند خودرو گاز دارد. چون ممکن است سه یا چهار چراغ کلید روشن باشد در حالی که خودرو به اندازه کافی گاز ندارد.

در صورتی که موارد بالا بررسی شد؛ یک شیر تنظیم دستی یا شیر حداکثر وجود دارد که بهتر است تنظیم شود. در صورت تنظیم شیر حداکثر دقت کنید با گاز دادن عادی یا حالت سلو آیا مشکل خودرو حل شده  وشتاب بهتر می شود یا خیر. زمانی که دور آرام روی 850 ثابت است به طور ناگهانی گاز بدهید و رها کنید یک یا دو بار این کار را انجام دهید.در صورتی که چنین علائمی داشت ؛ یکی از این قطعات به ترتیب اولویت مشکل دارند: شمع، وایر، کویل، سنسور دور موتور یا سنسور دریچه ی گاز. اگر هنگام گاز دادن خودرو سپس از مکث دور بردارد یا صدای انفجار، عطسه و بک فییر شنیده شود شمع، وایر، سنسور دور موتور، کویل و حتی سنسور دریچه ی گاز می توانند با بروز علائمی تاثیرگذار باشند.

در مرحله بعدی به سراغ میکسر بروید. در صورتی که میکسر نیز خراب باشد خودرو به هیچ وجه دور برنمی دارد. البته نوع عیب آن برای یک تعمیرکار حرفه ای کاملا مشخص است.

در صورتی که موارد بالا بررسی شد و می توان به ایراد مکانیکی موتور خودرو شک کرد یا تایم خودرو ممکن است مشکل داشته باشد. برای اینکه از سلامت تایم خودرو اطمینان حاصل کنید خودرو را روی بنزین قرار داده، گاز بدهید و توجه کنید کات آف در چه دوره ای است اگر کات آف کمتر از حد استاندارد باشد ممکن است تایم خودرو مشکل داشته باشد.

نکته:  در صورتی که رگلاتور ایراد داشته باشد و با آب گرم نچرخد روی حرکت خودرو تاثیر خواهد گذاشت اما خرابی هر قطعه تاثیر متفاوتی دارد. به طور مثال اگر گیج خراب باشد و خودرو گاز نداشته باشد خودرو در دورهای بالاتر کم می آورد. در حالی که ضعیف بودن شمع و وایر باعث می شود خودرو در همان حرکت اولیه کم بیاورد. اما زمانی که خودرو راه بیفتد مسئله برطرف خواهد شد.

وقتی مشتری ایراد خودرو را مطرح می کند با دقت به صحبت های مشتری گوش دهید وهمزمان با گرفتن اطلاعات از مشتری، ایراد را به دلایل ممکن تطبیق دهید تا متوجه ارتباط آنها شوید این نکته بسیار مهم است و شما به عنوان یک تعمیرکار حرفه ای باید آن را بدانید زیرا به شما کمک می کند که به سریعترین راه عیب یابی برسید.

مقالات مرتبط

نظر شما چیه؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.