ایسیو خودرو روآ با کیت LC01

ecu LC01

 

ایسیو یا واحد کنترل الکترونیکی به عنوان یک قطعه مهم در خودرو است که گاهی دچار عیب و خرابی می شود. در این مطلب به شیوه ی عیب یابی متداول ترین خرابی در ایسیو خودروی روآ با کیت LC01 می پردازیم.

اگر خودروی روآ با کیت LC01 به منظور تعمیر به کارگاه شما مراجعه کرد و چراغ سی ان جی خاموش بود، اولین کاری که بایستی انجام بدهید این است که ایسیو را باز کنید. بُرد را بیرون بیاورید و با کمک یک پنس بردارید. به این قسمت پایین نگاه کنید، اگر در اینجا سولفات شعله وجود داشته باشد و سفیدک زده باشد، معمولا دلیلش این است که ایسیو آب خورده است، تقریبا این یک مسئله رایج است. در زمان بارندگی یا در کارواش، آب در جایی که ایسیو قرار دارد جمع می شود و اگر به قسمت های پایین تر راه پیدا کند، چراغ خاموش می شود. در این صورت ایسیو به سادگی  تعمیر نمی شود. اگر تخصص الکترونیکی داشته باشید و با بخش مدارها آشنا باشید، همچنین قطعه یدکی موجود باشد، احتمال دارد بتوانید مشکل را حل کنید ولی در حالت عادی ایسیو قابل تعمیر نیست. پس اگر ایسیو آب خورده بود برای تعمیر خودتان را به زحمت و دردسر نیندازید. حالا اگر ایسیو آب خوردگی نداشت و روی برد سالم بود، راه کارهای زیر را به ترتیب برای تعمیر و رفع عیب انجام دهید:

در صورتی که تعمیرکار هستید؛ در این مورد، بهترین و سریعترین روش پیدا کردن ایراد، عیب یابی با استفاده از ایسیوی سالم برای تست است. ایسیو را جا بزنید، اگر چراغ سی ان جی روشن شد اشکال از ایسیو است. ولی اگر با ایسیو سالم هم روشن نشد، مدار برق را بررسی کنید، ممکن است در مسیر برق ورودی مشکلی وجود داشته باشد، بدنه ها ایرادی پیدا کرده باشند و یا مواردی از این قبیل پس اگر با ایسیو تست شد، چراغ روشن شد مراحل بعدی را انجام دهید. اولین و ساده ترین کار این است که دو سوکت ایسیو را در بیاورید، دو یا سه دقیقه یا در بعضی مواقع لازم است ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. در بیشتر موارد، پس از بیرون آوردن سوکت ها، ایسیو ریست می شود و برنامه آن برمی گردد به دلیل اینکه مشکل نرم افزاری است. البته همیشه به این شکل نیست. پس در ساده ترین حالت اگر خودرویی مراجعه کرد و چراغ هایش خاموش بود، به جای اینکه سریعا ایسیو رو عوض کنید، ایسیو رو بیرون بیاورید، چند دقیقه صبر کنید، دوباره ایسیو را جا بزنید. حالا با یک پنس روی این قسمت از سطحی که با دست قابل لمس است، بکشید. همراه با پنس پایه های پایینی را هم لمس کنید تا تخلیه ی الکتریکی انجام شود. سپس ایسیو را جایگذاری کنید در صورت روشن شدن چراغ سی ان جی مشکل برطرف می شود. اما زمانی که از این راه کار نتیجه ای نیز حاصل نشد باید به سراغ برنامه ریزی کردن ایسیو بروید که دو حالت دارد؛ در حالت اول با استفاده ازدستگاه دیاگ و انجام مراحل دانلود برنامه برمی گردد. البته این کار با هردستگاه دیاگی برنمی گردد. اکثر دستگاه های دیاگ موجود در بازار برای کیت؛ LC301، LC02، omvl pi 04، omvl 124 و… جواب نمی دهد و بایستی دیاگ مناسب آن کیت را داشته باشید. دیاگ را وصل کنید و کار فلش یا برنامه ریزی را انجام دهید سپس چراغ روشن می شود. ممکن است در انتها با این مشکل روبه رو شوید که ایسیو ارتباطش قطع شده و چراغ سی ان جی را روشن نمی کند و دیاگ وصل نمی شود. در این مرحله آی سی ایپیرامِ ایسیو را بردارید و با یک دستگاه پروگرمر ( تی ان ام یا سون پروگ ) یا دستگاه دیاگی که برای برنامه ریزی استفاده می شود، آی سی را برنامه ریزی کنید. پس با هیتر، آی سی را بردارید و آی سی برنامه ریزی شده را جایگزین کنید.

در این مطلب به طور خلاصه به بررسی رفع عیب و خرابی رایج ایسیو در کیت LC01 پرداختیم. در صورتی که قصد دارید به صورت حرفه ای تعمیرات انواع ایسیو را فرا بگیرید، توصیه می کنیم در دوره های آنلاین آموزش حرفه ای ایسیو ثبت نام کرده در مدت زمان کوتاهی به یک تعمیرکار حرفه ای ایسیو تبدیل شوید.

مقالات مرتبط

7gam

گام اول: در گام اول یک به یک انواع کیت های دوگانه سوز فابریک نصب شده روی محصولات ایران خودرو، سایپا، زامیاد، مزدا و سایر…

نظر شما چیه؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.